Pracovní instrukce popisuje a rozděluje hlavní typy neshod při příjmu
vzorků a jejich řešení. Neshody jsou rozděleny podle jejich výskytu, resp.
jestli se jedná o neshody spojené s žádankou (viz Tabulka 1) nebo materiálem (viz Tabulka 2) a jsou popsány kroky
její evidence. V případě, že neshodu nelze zadat
elektronicky k žádance, vytvoří se záznam o neshodě do Knihy neshod
na CPV.
Tabulka 1
Popis a řešení neshod spojených s žádankou
Žádanka
|
|||
Název neshody |
Postup řešení neshody |
||
Neodeslaná
elektronická žádanka |
|
|
3.
a Materiál je přijat 3.
b Neshoda je založena v LIS automaticky |
Neuvedeno datum
odběru |
1.
Není uvedeno na papírové žádance |
2.
Nelze zjistit z oddělení |
3.
a Zapíšeme neshodu 3.
b Do řešení neshod zapíšeme text: "Laboratoř negarantuje validitu
výsledku" (Ctrl + n) |
2.
a Lze zjistit z oddělení 2.
b Zapíšeme zjištěné datum |
3.
a Zapíšeme neshodu 3
b Do řešení neshod zapíšeme, komu byla neshoda hlášena (Ctrl + t) |
||
1.
Je uvedeno na papírové žádance |
2.
Opíšeme informace z papírové žádanky |
3.
Neshoda ani řešení neshody se nezapisuje |
|
Neuveden čas
odběru |
1.
Není uvedeno na papírové žádance |
2.
Nezjišťujeme na oddělení |
3.
a Zapíšeme neshodu 3.
b Do řešení neshod zapíšeme text: (Ctrl + n) "Laboratoř negarantuje validitu
výsledku" |
1.
Je uvedeno na papírové žádance |
2.
Opíšeme informace z papírové žádanky |
3.
Neshoda ani řešení neshody se nezapisuje |
|
Na žádance
chyběly některé povinné údaje |
1.
Není uvedeno na papírové žádance |
2.
Potřebné informace dovoláme z oddělení |
3.
a Zapíšeme neshodu 3
b Do řešení neshod zapíšeme komu byla neshoda hlášena (Ctrl + t) |
2. Neshodu dáme k dořešení na úsek genetiky |
3. Materiál je předán na úsek genetiky, aby mohla být započata
preanalytická úprava 3. b Dovolat na oddělení a doplnit (nechat poslat) 3. c Zapíše se neshoda 3. d Do řešení neshod se napíše, komu byla původní neshoda hlášena
(Ctrl + t) |
||
Materiál původně dodán bez žádanky/s chybnou žádankou |
1.
Pokud lze, dovolat na oddělení a vyžádat si novou žádanku |
2.
a Nelze zjistit oddělení 2.
b Oddělení nechce materiál zpracovat 2.
c Neposlali novou žádanku |
3.
a Materiál není zpracován a je uschován (MIKRA lednice č. 421, ostatní úseky
lednice č. 62) 3.
b Žádanka (je-li) je založena do knihy neshod 3.
c Neshoda je zapsána do knihy neshod |
2.
Lze zjistit oddělení a poslali novou žádanku |
3.
a Materiál se přijme s novou žádankou 3.
b Původní žádanka je zlikvidována (je-li) 3.
c Zapíše se neshoda 3.
d Do řešení neshod se napíše, komu byla původní neshoda hlášena (Ctrl + t) |
||
Biologický
materiál preanalyticky upravit, aby nedošlo k jeho znehodnocení a
označit časem příjmu na CPL. V případě významně krátké stability může začít
zpracování (dle rozhodnutí daného úseku). |
|||
Původní žádanka znehodnocena |
1.
Pokud lze, dovolat na oddělení a vyžádat si novou žádanku |
2.
a Nelze zjistit oddělení 2.
b Oddělení nechce materiál zpracovat 2.
c Neposlali novou žádanku |
3.
a Materiál není zpracován a je uschován (MIKRA lednice č. 421, ostatní úseky
lednice č. 3) 3.
b Žádanka je uložena u knihy neshod 3.
c Neshoda je zapsána do knihy neshod |
2.
Chtějí materiál zpracovat a poslali novou žádanku |
3.
a Materiál se přijme s novou žádankou 3.
b Původní žádanka je likvidována 3.
c Zapíše se neshoda 3.
d Do řešení neshod se napíše, komu byla původní neshoda hlášena (Ctrl + t) |
||
Požadavky
zrušeny oddělením |
1. Telefonický požadavek na zrušení
vyšetření |
2.
a Žádanka přijata do LIS |
3.
a K rušenému vyšetření zadat příznak uvolnění „zrušeno“ (neúčtuj) 3.
b Do řešení neshody se napíše, kdo zrušení vyšetření požadoval |
Výsledky zrušeny
oddělením |
1. Telefonický požadavek na zrušení
výsledku z oddělení |
2.
a Žádanka přijata do LIS |
3.
a K rušenému vyšetření zadat příznak uvolnění „zrušeno“ (účtuj) 3.
b Do řešení neshody se napíše, kdo zrušení výsledku požadoval |
Tabulka .č. 2: Popis a řešení neshod
spojených s materiálem
Materiál
|
|||||
Název
neshody |
Postup
řešení neshody |
||||
Žádanka
dodána bez materiálu
|
1. Informace o neodebrání materiálu je
uvedena na žádance |
2. a Žádanka je přijata do LIS 2. b Zapsat místo původní metody/vyšetření
metodu/vyšetření: "Materiál nedodán/Nedodáno" |
3. a Zapsat neshodu 3. b Do řešení neshod napsat text:
"Poznámka na žádance" (Ctrl + p) |
||
1. a Informace o neodebrání není na
žádance
|
2. a Oddělení materiál neodebralo/nechce
zpracovat 2. b Žádanka je přijata do LIS 2. c Zapsat místo původní metody/vyšetření
metodu/vyšetření: " Materiál nedodán/Nedodáno" |
3. a Zapsat neshodu, do řešení neshody zapsat typ chybějícího odběru/ materiálu
a poznámku „nedodáno“
|
|||
|
|
||||
Vzorek
znehodnocen
|
1. a Jedná se o nenahraditelný materiál
(hemokultury, likvor, punktát, kostní dřeň, žaludeční obsah, biopsie, BAL,
vzorek odebraný při operaci, ale i kanyly, drény, implantáty, nitroděložní
tělíska a jiný cizorodý materiál) 1. b Informovat oddělení o možnosti
zpracování na žádost oddělení |
2. a Materiál se zpracovává |
3. a Zapíše se neshoda 3. b Do řešení neshod se zapíše komu byla
neshoda hlášena (Ctrl + t), na čí odpovědnost byl materiál zpracován a text:
"Laboratoř negarantuje validitu vzorku" (Ctrl + n) |
||
1. Nejedná se o nenahraditelný materiál
|
2. a Žádanka je přijata do LIS 2. b Zapsat místo původní metody/vyšetření
metodu/vyšetření: Vzorek nevyšetřen/Nelze" |
3. a Materiál je likvidován 3. b Zapíše se neshoda 3. c Do řešení neshod napsat typ odběru/ materiálu a poznámku „nezpracováno“ |
|||
Poznámka: V případě, že je materiál
významně znečištěný, pracovníci mohou v rámci bezpečnosti práce
kontaktovat oddělení o zamítnutí zpracování materiálu, ale nemusí manipulovat
se vzorky v transportním sáčku za účelem zajištění evidence do LIS. |
|||||
Chybný typ odběrové
nádobky
Vyšetření zasláno mimo
definovanou dobu zpracování Chybné množství vzorku |
1. a Materiál nelze zpracovat |
2. a Telefonicky informujeme oddělení |
3. a Materiál se likviduje 3. b Zapíšeme neshodu 3. c Do řešení neshod zapíšeme, komu byla
neshoda hlášena (Ctrl + t), popř. další podle relevance (Ctrl + O, Ctr + K) 3. d K vyšetření zapíšeme místo
metody/vyšetření: "Vzorek nevyšetřen"/"Nelze" |
||
Poznámka:
pokud budou doručeny mimo běžnou pracovní dobu mikrobiologické laboratoře
hemokultury, které nepasují do BACTECu, očíslují se a vloží do
hematologického termostatu. Provede se zápis na průvodku (datum a čas
vložení). Následující den ji převezme mikrobiologická laborantka a vloží do
termostatu v mikrobiologické laboratoři. |
|||||
Zjevně nebyla dodržena
preanalytika
Překročena doporučená doba doručení do
laboratoře Málo materiálu, nelze zpracovat Málo materiálu, částečně zpracováno Přítomnost koagula, sraženo |
1. a Materiál lze zpracovat |
2. Materiál se zpracovává |
3. a Zapíšeme neshodu 3. b Zapíšeme řešení neshody podle
relevance (Ctrl + O, Ctr + K, Ctrl +S) |
||
1. a Materiál lze částečně zpracovat |
2 a. Pokud je to relevantní telefonicky informujeme
oddělení (např.: v případě, že je možné vybrat, které vyšetření bude
provedeno) 2. b Materiál je přijat do LIS |
3. a Zapíšeme neshodu 3. b Zapíšeme řešení neshody podle
relevance (Ctrl + t, Ctrl + O, Ctrl + K, Ctrl +S) 3. c K vyšetření, které nelze provést
zapíšeme místo metody/vyšetření: "Vzorek
nevyšetřen"/"Nelze/Sraženo" |
|||
1. a Materiál nelze zpracovat |
2. a Telefonicky informujeme oddělení |
3. a Materiál se likviduje 3. b Zapíšeme neshodu 3. c Do řešení neshod zapíšeme, komu byla neshoda
hlášena (Ctrl + t), popř. další dle relevance (Ctrl + O, Ctr + K) 3. d K vyšetření zapíšeme místo
metody/vyšetření: "Vzorek nevyšetřen"/"Nelze/Sraženo" |
|||
Překročen čas stability
vzorku
|
1. a Jedná se o nenahraditelný materiál
(hemokultury, likvor, punktát, kostní dřeň, žaludeční obsah, biopsie, BAL,
vzorek odebraný při operaci, ale i kanyly, drény, implantáty, nitroděložní
tělíska a jiný cizorodý materiál) 1.
b Informovat oddělení o možnosti zpracování na žádost oddělení |
2. a Materiál se zpracovává |
3. a Zapíše se neshoda 3. b Do řešení neshod se zapíše, komu byla
neshoda hlášena (Ctrl + t), na čí odpovědnost byl materiál zpracován a text:
"Laboratoř negarantuje validitu vzorku" (Ctrl + n) |
||
1.
a Údaje mohou být telefonicky ověřeny u žadatele 2.
a Ověříme, zda nedošlo k chybě při předání vzorku svozové službě (nevyzvednutí
svozem, závada potrubní pošty,…). Pokud ano, informujeme úsekovou
laborantku příjmu 3.
a Telefonicky informujeme oddělení |
2.
a Údaje o času odběru jsou žadatelem opraveny 2.
b Materiál se zpracuje |
3.
a V hlavičce žádanky opravíme časový údaj o odběru, který zadáme do LIS 3.
b Na žádanku napíšeme, s kým byla oprava provedena |
|||
2.
a Údaje o času odběru jsou žadatelem potvrzeny nebo nebyly dovolány 2.
b Materiál se nezpracovává |
3. a Zapíše se neshoda 3.
a Do řešení neshod se zapíše, komu byla neshoda hlášena (Ctrl + t),
v případě relevance další řešení neshody. |
||||
Neoznačená
nebo nedostatečně označená odběrová nádobka
|
1. a Jedná se o nenahraditelný materiál
(hemokultury, likvor, punktát, kostní dřeň, žaludeční obsah, biopsie, BAL,
vzorek odebraný při operaci, ale i kanyly, drény, implantáty, nitroděložní
tělíska a jiný cizorodý materiál) 1. b Informovat oddělení o možnosti
zpracování na žádost oddělení |
2. a Materiál se zpracovává |
3. a Zapíše se neshoda 3. a Do řešení neshod se zapíše, komu byla
neshoda hlášena (Ctrl + t), na čí odpovědnost byl materiál zpracován a text:
"Laboratoř negarantuje validitu vzorku" (Ctrl + n) Poznámka:Hemokulturu lze zpracovat při
absenci ID pacienta na lahvičce v případě, že čárový kód z lahvičky
souhlasí s čárovým kódem na průvodce. |
||
1. a Nejedná se o nenahraditelný materiál
|
2. a Materiál se nezpracovává 2. b Zapsat místo původní
metody/vyšetření metodu/vyšetření: Vzorek nevyšetřen/Nelze" |
3. a Materiál se likviduje 3. b Zapíšeme neshodu 3. c Do řešení neshod zapíšeme v případě relevance typ neoznačeného odběru/
materiálu a poznámku „nezpracováno“ |
|||
Nedostatečně
označená odběrová nádobka zajištěna nezaměnitelnost
|
|
2. a Materiál se zpracovává |
3. a Zapíše se neshoda 3. b Do řešení neshod se vypíše, co
chybělo, v případě potřeby s kým bylo telefonicky konzutováno (ctrl
+t) |
||
|